تعقل و تفکر
استاد بزرگوارم مرحوم علامه
عسکری می فرمودند :در دو رشته نظردادن درایران نیازی به تخصص ندارد وهرکسی در این
دوباب به خود اجاز نظر دادن وسخن گفتن می دهد یکی در باب پزشکی ودیگری در باب دین،برای
همه مااین مساله مشهودومحسوس است تا کسی اظهار سردردمی کندازباب دلسوزی! برای او
خوردن استامینوفن و...راتجویز می کنیم وحال آنکه دربسیاری از ممالک این کار، جرم
محسوب می شود . یکی از دوستان نقل می کرد: که دوست تاجرم در قطار بین شهری درآلمان
با یک آلمانی همسفر شد دربین راه که متوجه سردرد این شخص می شود به او قرص مسکن می
دهد فرد آلمانی به گمان این که این شخص پزشک است خیلی از او تشکر می کند و ازتخصص
پزشکی این شخص سوال می کند ووقتی که متوجه می شود یک تاجر به او دارو داده
بسیارناراحت می شود ودر ایستگاه بعدی این مساله را گزارش می دهد ومامورین ایستگاه این
شخص را به جرم تجویز خودسرانه بازداشت می کنند.
داستان کریم شیره ای دلقک
ناصرالدین شاه معروف است، که روزی شاه در حضور طبیب فرانسویش دکترطلوزان ،ازتعداد
پزشکان شهرتهران می پرسد وقبل ازآنکه دکتر طلوزان جوابی بدهد کریم شیره ای
حاضرجوابی می کند و می گوید:(مثلا) سه هزار نفرپزشک داریم ناصر الدین شاه که از
این حاضر جوابی ومطایبه به خشم آمده بود با عصبانیت می گوید : جمیعت کل تهران(فرضا)
سه هزار نفراست .کریم شیره ای بعد از این جلسه دریک تمارض به شاه می فهماند که
تمام مردم و حتی خود شاه نیزپزشک هستند.
در مساله دین نیزبا وضعیتی
مشابه باپزشکی مواجه هستیم،چه بسا افرادی که رشته تخصصی آنها ارتباطی با دین
نداردولی درباره دین ومذهب نظرکارشناسانه می دهند.
اگرحقیقت دین واسلام برای ما
تبیین شود دیگر دین افیون ملتها نیست واگرحکمت احکام الهی برای ماروشن
گرددقصاص را خشونت طلبی ومخالف حقوق بشر نمی خوانیم قصاصی که قرآن می فرماید
:«ولکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب»بقره:179طبق این آیه شریفه اگر در جامعه ای
احکام حدود وقصاص اجرا نشودآن محیط مرده به حساب می آیدوقیدآخرهم مهم است« ای
صاحبان لب وخرد»
نکته ای که نباید فراموش شود
این است که اجرای این احکام بایدطبق موازین شرعی پس از مجرم شناخته شدن متهم
واثبات جرم مجرم و... صورت گیرد.
بارها وبارها با این سوال برخی
مردم روبرو شدم که: چراکشورایران مانند عربستان دست دزد را قطع نمی کند؟ وبا یک
ولع خاصی از امنیت به دست آمده ازاین عمل سخنرانی می کنند و آن وقت نگارنده باید
توضیح بدهد که صرف دزدی کردن دست دزد را
قطع نمی کنندبلکه چندین شرط باید جمع شود تابه آیه شریفه« والسارق والسارقه
فاقطعواایدیهما» مائده 38عمل شود راستی حقوق بشر دراین کشورهایی که بی رویه
وضابطه دست دزد راقطع می کنند حضوردارد؟!!!
ادامه دارد